CEREMONIAŁ SZKOLNY
I POSTĘPOWANIE ZE SZTANDAREM
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
IM PPŁK MAKSYMILIANA CIĘŻKIEGO
W BABOROWIE
CEREMONIAŁ SZKOLNY I POSTĘPOWANIE ZE SZTANDAREM W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM PPŁK MAKSYMILIANA CIĘZKIEGO W BABOROWIE.
Ceremoniał szkolny jest opisem przeprowadzenia uroczystości z udziałem sztandaru szkolnego i samej celebracji sztandaru. Stanowi integralną część z przyjętą tradycją szkolną i harmonogramem uroczystości i imprez szkolnych.
S Z T A N D A R S Z K O L N Y
- Sztandar szkolny dla społeczności szkolnej jest symbolem Polski – Narodu - Małej Ojczyzny, jaką jest szkoła i jej najbliższe otoczenie.
Uroczystości z udziałem sztandaru wymagają zachowania powagi, a przechowywanie, transport i przygotowanie sztandaru do prezentacji, właściwych postaw jego poszanowania.
- Sztandar jest przechowywany na terenie SZKOŁY PODSTAWOWEJ w zamkniętej gablocie.
- Skład pocztu sztandarowego powinien być wytypowany z uczniów klas VIII wyróżniających się w nauce, o nienagannej postawie i wzorowym zachowaniu w następującym składzie: dowódca pocztu, chorąży (sztandarowy ) i asysta.
- Kandydatury składu pocztu sztandarowego są przedstawione przez wychowawców klas oraz samorząd szkolny na czerwcowej radzie pedagogicznej i przez nią zatwierdzone.
- Kadencja pocztu trwa jeden rok ( począwszy od przekazania w dniu uroczystego zakończenia roku szkolnego ).
- Decyzją rady pedagogicznej uczniowie mogą być odwołani ze składu pocztu sztandarowego. W takim przypadku dokonuje się wyboru uzupełniającego.
- Chorąży i asysta powinni być ubrani odświętnie.
Uczeń- chorąży - garnitur, ew. ciemne spodnie, biała koszula,
Uczennice-białe bluzki i ciemne spódnice lub spodnie.
- Insygnia pocztu sztandarowego:
- biało-czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze,
- białe rękawiczki.
- Udział sztandaru w uroczystościach na terenie szkoły:
a) uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego
b) ślubowanie klas pierwszych
c) święto szkoły
d) uroczystości rocznicowe: Konstytucja 3 Maja i Święto Niepodległości
e) uroczyste zakończenie roku szkolnego
- Chwyty sztandaru:
- postawa „zasadnicza” -sztandar położony na trzewiku drzewca przy prawej nodze na wysokości czubka buta. Drzewce przytrzymywane prawą ręką na wysokości pasa. Lewa ręka jak w postawie zasadniczej.
- postawa "spocznij" sztandar trzymany przy prawej nodze jak w postawie "zasadniczej". Chorąży i asysta w postawie "spocznij".
- postawa "na ramię" -chorąży prawą ręką ( pomagając sobie lewą ) kładzie drzewce na prawe ramię i trzyma je pod kątem 45° w stosunku do ramienia. Prawa ręka wyciągnięta wzdłuż drzewca.
- postawa „prezentuj „ z postawy "zasadniczej" chorąży podnosi sztandar prawą ręką i pionowo do góry wzdłuż prawego ramienia ( dłoń prawej ręki na wysokości barku ). Następnie lewą ręką chwyta drzewiec sztandaru tuż pod prawą i opuszcza prawą rękę na całej jej długości, obejmując dolną część drzewca. Asysta w postawie "zasadniczej".
- salutowanie sztandaru w miejscu- wykonuje się z postawy „prezentuj”-Chorąży robi zwrot w prawo skos z równoczesnym wysunięciem lewej nogi w przód na odległość jednej stopy i pochyla sztandar do przodu pod kątem 45°. Po czasie "salutowania" przenosi sztandar do postawy "prezentuj."
- salutowanie sztandarem w marszu z położenia "na ramię" w taki sam sposób jak przy salutowaniu w miejscu.
Komendy: „ na prawo patrz” - pochyla sztandar
"baczność"- bierze sztandar na ramię
- Ceremoniał uroczystości szkolnych z udziałem sztandaru:
a) wprowadzenie sztandaru
L.p.
Komendy
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników po komendzie
Poczet sztandarowy
sztandar
1.
proszę o powstanie
Uczestnicy powstają przed wprowadzeniem sztandaru
przygotowanie do wyjścia
postawa „na ramię”
2.
"baczność" sztandar wprowadzić
Uczestnicy w postawie
"zasadniczej"- wprowadzenie sztandaru
- zatrzymanie na ustalonym miejscu
- w postawie "na ramię w marszu"
- postawa "prezentuj"
3.
"do hymnu"
jak wyżej
postawa
”zasadnicza”postawa "salutowanie w miejscu"
4.
„po hymnie”
uczestnicy w postawie
"spocznij"spocznij
- postawa "prezentuj"
- postawa "spocznij"
5.
można usiąść
uczestnicy siadają
spocznij
postawa "spocznij"
b) wprowadzenie sztandaru
1.
proszę o powstanie
uczestnicy powstają przed wprowadzeniem sztandaru
spocznij
postawa "spocznij"
2.
"baczność" sztandar wyprowadzić
uczestnicy w postawie
”zasadniczej „- postawa „zasadnicza”
- wyprowadzenie sztandaru
postawa "zasadnicza"
postawa "na ramię w marszu"
3.
„spocznij”
uczestnicy siadają
- Ceremoniał przekazania sztandaru.
L.p.
Komendy
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników
Poczet sztandarowy
Sztandar
1.
proszę wstać
uczestnicy wstają
postawa
"spocznij"
postawa "spocznij"
2.
poczet sztandarowy oraz nowy skład pocztu ( lub wytypowani uczniowie kl. II ) do przekazania sztandaru- wystąp
uczestnicy postawa "zasadnicza" nowy skład pocztu występuje i ustawia się z przodu sztandaru
postawa
"zasadnicza"-postawa "zasadnicza"
postawa "prezentuj"
3.
"baczność"- sztandar przekazać
uczestnicy postawa
”zasadnicza”dotychczasowa asysta przekazuje insygnia � ustawia się obok nowej asysty po lewej i prawej stronie
- chorąży podaje sztandar jednej z asysty,
- przekazuje szarfę potem rękawiczki
- następnie odbiera sztandar i przekazuje go nowemu chorążemu i mówi:
"Przekazujemy Wam sztandar szkoły-symbol patriotyzmu i tradycji, noście go z dumą i honorem"
- sztandar w postawie "spocznij"
4.
"baczność" ustępujący poczet odmaszerować "spocznij"
uczestnicy w postawie "zasadniczej" nagradzają barwami ustępujący poczet, który przechodzi na wyznaczone miejsce
postawa "zasadnicza"
postawa "spocznij"
postawa "prezentuj"
postawa "spocznij"
5.
"baczność"-sztandar wyprowadzić
postawa "zasadnicza"
postawa "zasadnicza" wyprowadzenie sztandaru
postawa "zasadnicza"
postawa "na ramię w marszu"
6.
„spocznij”
uczestnicy siadają
13. Ceremoniał ślubowania klas pierwszych
L.p.
Komendy
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników
Poczet sztandarowy
Sztandar
1.
Proszę wstać
Uczestnicy wstają
2.
„baczność” sztandar wprowadzić
Uczestnicy w postawie zasadniczej
-wprowadzenie sztandaru,
zatrzymanie na ustalonym miejscu
-postawa "na ramię w marszu"
-postawa zasadnicza
3.
"do ślubowania"
Uczestnicy w postawie "zasadniczej" ślubujący podnoszą prawą rękę do ślubowania ( palce na wysokości oczu )
Postawa "zasadnicza"
-postawa "prezentuj"
-postaw "salutowanie w miejscu"
4.
"po ślubowaniu"
Uczestnicy "spocznij" ślubujący opuszczają rękę
Postawa "spocznij"
-postawa "prezentuj"
-postawa "zasadnicza"
5.
"baczność"-sztandar szkoły wyprowadzić
Uczestnicy postawa "zasadnicza"
- postawa
„zasadnicza”
wyprowadzenie sztandaru
- postawa "zasadnicza"
- postawa "na ramię w marszu"
6.
spocznij
Uczestnicy siadają
14.Udział sztandaru w uroczystościach poza terenem szkoły.
Sztandar szkoły może brać udział w uroczystościach rocznicowych organizowanych przez administrację samorządową i państwową oraz w uroczystościach religijnych: mszy świętej, uroczystościach pogrzebowych i innych.